Svar: Problemer med spisningen
28. september 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at det går fremad :)
Det kan godt være at det har været for voldsomt for jeres dreng med flere skemåltider fra den ene dag til den anden, men han spiser jo - vil bare helst have færdiglavet grød og det er okay - det findes der også løsninger på.
Jeg har flere ting jeg vil anbefale dig:
For det første er det en rigtig god idé at du nu sætter din dreng i en høj stol. Da han ligger flot på maven og er glad for dette, så har han sandsynligvis godt styrke i ryggen og kan derfor godt sidde i høj stol nu. I hvert fald, når han skal spise skemad.
Det er vigtigt at du sidder overfor ham, så han kan se dig, fordi han spejler sig i dit ansigt og det er derfor vigtigt at du ikke lægger bånd på dig selv. Når du åbner munden, så åbner han også munden :)
Du skal give ham mad i hånden, som han kan gumle på selv - det styrker ham mundmotorisk og lærer ham også at maden smager forskelligt, samtidig med at han bliver opmærksom på at det nu er spisetid.
Imens han så sidder med lidt mad selv, så gør du skemaden klar. Det vil sige, at når han begynder at miste interessen for at gumle selv og faktisk naturligt er sulten, så er du klar med skemaden, som han så hjælpes med at spise.
Han sidder i den høje stol, foran dig og du holder skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden og så skal du fange hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting.
Og en gang imellem, bliver han naturligt forstyrret af et eller andet og mister koncentrationen, det er helt normalt. Her skal du så bekræfte at du hører, hvad han oplever og f.eks. sige "hov der var en hund, vov-vov siger den", give ham lidt vand at drikke og fange hans blik igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Lad far tage over, når han er hjemme, så det ikke kun er dig :)
Tag udgangspunkt i købegrøden som han er glad for og tilsæt så lidt hjemmelavet grød, så du blander de to ting og stille og roligt skal du så have ham mere og mere over på din mad.
Giv ham også gerne grøntsagsmos fra glas eller frost og tilsæt så mere og mere af jeres egne grøntsager, lidt sovs osv. så han stille og roligt får din mad og får mindre og mindre af den færdiglavede mad.
Det lyder som om at han umidddelbart er glad for det lidt søde og her kan det være en rigtig god idé at lave grøntsagsmos af de søde grøntsager. Det kan være mos af f.eks. gulerod, pastinak, majroer, græskar, sweat potatoes som er specielt søde kartofler. Det handler lige nu om at få ham igang og så introducere mindre sød mad hen af vejen :)
Hvis han ikke vil spise kartofler, så lav grøntsagsmos uden kartofler - det er helt okay, prøv med rodfrugtsmos af forskellige rodfrugter i stedet.
Og så skal du naturligvis købe min nye bog "Helens bog om børn og mad" :) med masser af inspiration til opskrifter og masser af gode råd.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske